11-02-2024, 08:25 PM
Τα Οσκαρ του πορνό: Ενα premium event με λάμψη, αστέρες και στίγμα
Νταν, νταν, νταν. Ο ήχος από ένα καμπανάκι ακούγεται επί τέσσερις ώρες ανά 5 με 6 δευτερόλεπτα. Κάνω στην άκρη το βελούδινο πορφυρό σχοινί που βρίσκεται μπροστά μου και προσπερνώ τη μαύρη κουρτίνα για να ψάξω από πού έρχεται.
Είμαι κλεισμένη στον πριβέ χώρο όπου επιλεγμένοι δημοσιογράφοι απ’ όλο τον κόσμο έχουν τη δυνατότητα να πάρουν συνεντεύξεις από τα πιο σημαντικά ονόματα της παγκόσμιας βιομηχανίας ερωτικού κινηματογράφου. Ετσι δεν έχω δει ότι τόση ώρα στη διπλανή αίθουσα μία τεράστια ουρά φτάνει εξωτερικά του κτιρίου.
Ο ήχος έρχεται από μία καλοσυνάτη κυρία που κάθεται στη μέση του τεράστιου σε μήκος φωτογραφικού backdrop. Με τον χτύπο αυτόν καθοδηγεί όσα άτομα είναι στην ουρά να αλλάξουν θέση ώστε σταδιακά να φωτογραφηθούν από όλα τα πρακτορεία και τα ειδησεογραφικά Μέσα που έχουν στηθεί στο κόκκινο χαλί των AVN Awards, των γνωστών ως Οσκαρ της ερωτικής βιομηχανίας κινηματογράφου που διεξάγονται κάθε χρόνο στο.
«Τέσσερις ώρες στην ουρά για μία θέση στη βιομηχανία του σεξ». Αυτός θα ήταν ο εναλλακτικός τίτλος που θα έδινε κάποιος βλέποντας εκατοντάδες άτομα τα οποία πρωταγωνιστούν σε ταινίες ενηλίκων να έχουν φτάσει από κάθε μεριά του πλανήτη και να περιμένουν στωικά να φωτογραφηθούν στο κόκκινο χαλί της 41ης τελετής.
Λίγες ώρες μακριά από το Λος Αντζελες, εκεί όπου κάθε χρόνο διεξάγεται η απονομή των Οσκαρ, η μεγαλύτερη διοργάνωση της ερωτικής βιομηχανίας ταινιών έχει επιλέξει για φέτος το 5.000 θέσεων Resorts World Theatre στην καρδιά του Λας Βέγκας. Η βραδιά δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε επισημότητα, επαγγελματισμό και πολυτέλεια. Αυτά που τη διαφοροποιούν είναι το στίγμα και η αποδοχή.
Από μια μικρή εταιρική εκδήλωση, παγκοσμίου φήμης υπερθέαμα
«Τα AVNs ξεκίνησαν το 1983 από τον ιδρυτή Paul Fishbein. Φέτος είναι η 41η ετήσια απονομή των βραβείων, τα οποία μεγάλωσαν και μετατράπηκαν από μια μικρή εταιρική εκδήλωση σε ένα παγκοσμίου φήμης υπερθέαμα το οποίο αναμεταδίδεται ζωντανά σε εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο», σημειώνει ο Dan Miller, Editor-in-Chief στο AVN Media Network. Σημειώνει πως για αρκετά χρόνια, τα AVNs ήταν μια «κλειστή» υπόθεση με λιγότερους από 500 παρευρισκόμενους.
Πλέον, τα βραβεία AVN έχουν ενσωματωθεί στην ποπ κουλτούρα ως το σύμβολο και ως η κορωνίδα του πορνό. Είναι γνωστά σε όλο τον κόσμο
«Υπήρχαν πολύ λιγότερες κατηγορίες βραβείων γιατί άλλωστε υπήρχαν πολύ λιγότερες ταινίες ενηλίκων τις δεκαετίες του 1980 και του 1990. Ηταν μια εντελώς διαφορετική εποχή. Πλέον, τα βραβεία AVN έχουν ενσωματωθεί στην ποπ κουλτούρα ως το σύμβολο και ως η κορωνίδα του πορνό. Είναι γνωστά σε όλο τον κόσμο. Κάθε χρόνο πλέον, Media από διάφορες χώρες καλύπτουν το σόου και τα AVN είναι ο πιο εμβληματικός θεσμός της ερωτικής βιομηχανίας. Σήμερα έχουν συχνή παρουσία στα mainstream μέσα μαζικής ενημέρωσης, σε ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές και θεωρούνται ευρέως ως το πιο διάσημο βραβείο στην πολλών δισεκατομμυρίων βιομηχανία ενηλίκων», λέει ο Miller.
Ο ελέφαντας στο δωμάτιο
Το να επιχειρήσεις να καλύψεις τη βιομηχανία του σεξ αποστασιοποιημένα όπως κάθε άλλο ρεπορτάζ χωρίς συστολή ή ταμπού είναι μία πρόκληση. Αν αναλογιστούμε όμως ότι οι ταινίες ενηλίκων διαμορφώνουν τη σεξουαλική κουλτούρα και αποτελούν μορφή σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για τους νέους, καθώς πολλά παιδιά μαθαίνουν για το σεξ όχι από τους γονείς, το σχολείο ή κάποιο επιστημονικό βιβλίο, αλλά από τα sites ερωτικού περιεχομένου, τότε αξίζει να μιλήσουμε για τον ελέφαντα στο δωμάτιο.
Οι πρωταγωνιστές του ερωτικού κινηματογράφου σε αντίθεση με άλλους σταρ ήταν προσιτοί, αναζητούσαν τις κάμερες για δηλώσεις και ήταν ευγνώμονες προς τα Media
Τις περισσότερες φορές η προσέγγιση του ερωτικού κινηματογράφου εμπεριέχει τη στηλίτευση των εμπλεκομένων και στις δύο πλευρές: και όσων τον παράγουν και όσων τον καταναλώνουν. Ειδικά οι πρώτοι αντιμετωπίζονται με στίγμα, ενώ οι δεύτεροι, ειδικά αν είναι γυναίκες ενοχοποιούνται, καθώς οι άντρες πολλές φορές περνάνε κάτω από τα ραντάρ της κριτικής, εάν δεν επιβραβεύονται. Φυσικά, υπάρχει και η εποικοδομητική κριτική που αναδεικνύει ζητήματα όπως η αναπαραγωγή στερεοτύπων, οι εργασιακές συνθήκες και η συναίνεση.
Η Mireille Miller-Young, αναπληρώτρια καθηγήτρια Φεμινιστικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στη Σάντα Μπάρμπαρα το 2013, είχε γράψει στους New York Times πως «η πορνογραφία μπορεί να ενδυναμώσει τις γυναίκες στην οθόνη». Οπως υπογράμιζε η Miller-Young, σύμφωνα με τη δημοφιλή ρητορική, η πορνογραφία είναι βίαιη, εξευτελιστική και επιβλαβής για τις γυναίκες πρωταγωνίστριες.
Γυναίκες που πριν εργάζονταν στο λιανικό εμπόριο ή στη νοσηλευτική διαπίστωσαν ότι η πορνογραφία τους προσέφερε μεγαλύτερο έλεγχο της εργασίας τους και, παραδόξως, τις αντιμετώπιζε με περισσότερη ανθρωπιά
Ως ερευνήτρια της βιομηχανίας πορνό όμως, η ίδια διαπίστωσε ένα πολύ πιο σύνθετο αποτύπωμα της πορνογραφίας στη ζωή των γυναικών σε σχέση με αυτό που παρουσιάζεται από τους ακτιβιστές κατά του πορνό. Από την έρευνά της μεταξύ άλλων προκύπτει ότι οι γυναίκες εισέρχονται στη βιομηχανία πορνογραφίας επειδή είναι ενθουσιασμένες με τις δυνατότητες που προσφέρει: επικερδή, ευέλικτη και ανεξάρτητη εργασία. Οπως γράφει: «Γυναίκες που προηγουμένως εργάζονταν στο λιανικό εμπόριο ή στη νοσηλευτική διαπίστωσαν ότι η πορνογραφία τους προσέφερε μεγαλύτερο έλεγχο της εργασίας τους και, παραδόξως, τις αντιμετώπιζε με περισσότερη ανθρωπιά. (…) Αλλες δίνουν έμφαση στις δημιουργικές πτυχές της πορνογραφίας τονίζοντας ότι τους επιτρέπει να αυξήσουν την οικονομική κινητικότητα, ενώ παράλληλα κάνουν μια τολμηρή δήλωση για τη γυναικεία ευχαρίστηση».
Χειραφέτηση και τεχνολογία
Η οπτική της Miller-Young ήταν εμφανής καθ’ όλη τη διάρκεια των AVN. Εκτός από τα βραβεία και το κόκκινο χαλί, και στην τετραήμερη έκθεση που είχε προηγηθεί το κλίμα ήταν ανάλογο. Στα περίπτερα συναντούσες επαγγελματίες του χώρου: από προμηθευτές για σεξουαλικά βοηθήματα και εμπνευστές επιτραπέζιων για ενήλικες, μέχρι δεκάδες διάσημα brands παραγωγής ή διανομής ταινιών, όπως το PornHub και το Brazzers.
Στην expo περίπτερα των διάσημων brands παραγωγής ή διανομής ταινιών, όπως το PornHub και το Brazzers.
Νταν, νταν, νταν. Ο ήχος από ένα καμπανάκι ακούγεται επί τέσσερις ώρες ανά 5 με 6 δευτερόλεπτα. Κάνω στην άκρη το βελούδινο πορφυρό σχοινί που βρίσκεται μπροστά μου και προσπερνώ τη μαύρη κουρτίνα για να ψάξω από πού έρχεται.
Είμαι κλεισμένη στον πριβέ χώρο όπου επιλεγμένοι δημοσιογράφοι απ’ όλο τον κόσμο έχουν τη δυνατότητα να πάρουν συνεντεύξεις από τα πιο σημαντικά ονόματα της παγκόσμιας βιομηχανίας ερωτικού κινηματογράφου. Ετσι δεν έχω δει ότι τόση ώρα στη διπλανή αίθουσα μία τεράστια ουρά φτάνει εξωτερικά του κτιρίου.
Ο ήχος έρχεται από μία καλοσυνάτη κυρία που κάθεται στη μέση του τεράστιου σε μήκος φωτογραφικού backdrop. Με τον χτύπο αυτόν καθοδηγεί όσα άτομα είναι στην ουρά να αλλάξουν θέση ώστε σταδιακά να φωτογραφηθούν από όλα τα πρακτορεία και τα ειδησεογραφικά Μέσα που έχουν στηθεί στο κόκκινο χαλί των AVN Awards, των γνωστών ως Οσκαρ της ερωτικής βιομηχανίας κινηματογράφου που διεξάγονται κάθε χρόνο στο.
«Τέσσερις ώρες στην ουρά για μία θέση στη βιομηχανία του σεξ». Αυτός θα ήταν ο εναλλακτικός τίτλος που θα έδινε κάποιος βλέποντας εκατοντάδες άτομα τα οποία πρωταγωνιστούν σε ταινίες ενηλίκων να έχουν φτάσει από κάθε μεριά του πλανήτη και να περιμένουν στωικά να φωτογραφηθούν στο κόκκινο χαλί της 41ης τελετής.
Λίγες ώρες μακριά από το Λος Αντζελες, εκεί όπου κάθε χρόνο διεξάγεται η απονομή των Οσκαρ, η μεγαλύτερη διοργάνωση της ερωτικής βιομηχανίας ταινιών έχει επιλέξει για φέτος το 5.000 θέσεων Resorts World Theatre στην καρδιά του Λας Βέγκας. Η βραδιά δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε επισημότητα, επαγγελματισμό και πολυτέλεια. Αυτά που τη διαφοροποιούν είναι το στίγμα και η αποδοχή.
Από μια μικρή εταιρική εκδήλωση, παγκοσμίου φήμης υπερθέαμα
«Τα AVNs ξεκίνησαν το 1983 από τον ιδρυτή Paul Fishbein. Φέτος είναι η 41η ετήσια απονομή των βραβείων, τα οποία μεγάλωσαν και μετατράπηκαν από μια μικρή εταιρική εκδήλωση σε ένα παγκοσμίου φήμης υπερθέαμα το οποίο αναμεταδίδεται ζωντανά σε εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο», σημειώνει ο Dan Miller, Editor-in-Chief στο AVN Media Network. Σημειώνει πως για αρκετά χρόνια, τα AVNs ήταν μια «κλειστή» υπόθεση με λιγότερους από 500 παρευρισκόμενους.
Πλέον, τα βραβεία AVN έχουν ενσωματωθεί στην ποπ κουλτούρα ως το σύμβολο και ως η κορωνίδα του πορνό. Είναι γνωστά σε όλο τον κόσμο
«Υπήρχαν πολύ λιγότερες κατηγορίες βραβείων γιατί άλλωστε υπήρχαν πολύ λιγότερες ταινίες ενηλίκων τις δεκαετίες του 1980 και του 1990. Ηταν μια εντελώς διαφορετική εποχή. Πλέον, τα βραβεία AVN έχουν ενσωματωθεί στην ποπ κουλτούρα ως το σύμβολο και ως η κορωνίδα του πορνό. Είναι γνωστά σε όλο τον κόσμο. Κάθε χρόνο πλέον, Media από διάφορες χώρες καλύπτουν το σόου και τα AVN είναι ο πιο εμβληματικός θεσμός της ερωτικής βιομηχανίας. Σήμερα έχουν συχνή παρουσία στα mainstream μέσα μαζικής ενημέρωσης, σε ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές και θεωρούνται ευρέως ως το πιο διάσημο βραβείο στην πολλών δισεκατομμυρίων βιομηχανία ενηλίκων», λέει ο Miller.
Ο ελέφαντας στο δωμάτιο
Το να επιχειρήσεις να καλύψεις τη βιομηχανία του σεξ αποστασιοποιημένα όπως κάθε άλλο ρεπορτάζ χωρίς συστολή ή ταμπού είναι μία πρόκληση. Αν αναλογιστούμε όμως ότι οι ταινίες ενηλίκων διαμορφώνουν τη σεξουαλική κουλτούρα και αποτελούν μορφή σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για τους νέους, καθώς πολλά παιδιά μαθαίνουν για το σεξ όχι από τους γονείς, το σχολείο ή κάποιο επιστημονικό βιβλίο, αλλά από τα sites ερωτικού περιεχομένου, τότε αξίζει να μιλήσουμε για τον ελέφαντα στο δωμάτιο.
Οι πρωταγωνιστές του ερωτικού κινηματογράφου σε αντίθεση με άλλους σταρ ήταν προσιτοί, αναζητούσαν τις κάμερες για δηλώσεις και ήταν ευγνώμονες προς τα Media
Τις περισσότερες φορές η προσέγγιση του ερωτικού κινηματογράφου εμπεριέχει τη στηλίτευση των εμπλεκομένων και στις δύο πλευρές: και όσων τον παράγουν και όσων τον καταναλώνουν. Ειδικά οι πρώτοι αντιμετωπίζονται με στίγμα, ενώ οι δεύτεροι, ειδικά αν είναι γυναίκες ενοχοποιούνται, καθώς οι άντρες πολλές φορές περνάνε κάτω από τα ραντάρ της κριτικής, εάν δεν επιβραβεύονται. Φυσικά, υπάρχει και η εποικοδομητική κριτική που αναδεικνύει ζητήματα όπως η αναπαραγωγή στερεοτύπων, οι εργασιακές συνθήκες και η συναίνεση.
Η Mireille Miller-Young, αναπληρώτρια καθηγήτρια Φεμινιστικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στη Σάντα Μπάρμπαρα το 2013, είχε γράψει στους New York Times πως «η πορνογραφία μπορεί να ενδυναμώσει τις γυναίκες στην οθόνη». Οπως υπογράμιζε η Miller-Young, σύμφωνα με τη δημοφιλή ρητορική, η πορνογραφία είναι βίαιη, εξευτελιστική και επιβλαβής για τις γυναίκες πρωταγωνίστριες.
Γυναίκες που πριν εργάζονταν στο λιανικό εμπόριο ή στη νοσηλευτική διαπίστωσαν ότι η πορνογραφία τους προσέφερε μεγαλύτερο έλεγχο της εργασίας τους και, παραδόξως, τις αντιμετώπιζε με περισσότερη ανθρωπιά
Ως ερευνήτρια της βιομηχανίας πορνό όμως, η ίδια διαπίστωσε ένα πολύ πιο σύνθετο αποτύπωμα της πορνογραφίας στη ζωή των γυναικών σε σχέση με αυτό που παρουσιάζεται από τους ακτιβιστές κατά του πορνό. Από την έρευνά της μεταξύ άλλων προκύπτει ότι οι γυναίκες εισέρχονται στη βιομηχανία πορνογραφίας επειδή είναι ενθουσιασμένες με τις δυνατότητες που προσφέρει: επικερδή, ευέλικτη και ανεξάρτητη εργασία. Οπως γράφει: «Γυναίκες που προηγουμένως εργάζονταν στο λιανικό εμπόριο ή στη νοσηλευτική διαπίστωσαν ότι η πορνογραφία τους προσέφερε μεγαλύτερο έλεγχο της εργασίας τους και, παραδόξως, τις αντιμετώπιζε με περισσότερη ανθρωπιά. (…) Αλλες δίνουν έμφαση στις δημιουργικές πτυχές της πορνογραφίας τονίζοντας ότι τους επιτρέπει να αυξήσουν την οικονομική κινητικότητα, ενώ παράλληλα κάνουν μια τολμηρή δήλωση για τη γυναικεία ευχαρίστηση».
Χειραφέτηση και τεχνολογία
Η οπτική της Miller-Young ήταν εμφανής καθ’ όλη τη διάρκεια των AVN. Εκτός από τα βραβεία και το κόκκινο χαλί, και στην τετραήμερη έκθεση που είχε προηγηθεί το κλίμα ήταν ανάλογο. Στα περίπτερα συναντούσες επαγγελματίες του χώρου: από προμηθευτές για σεξουαλικά βοηθήματα και εμπνευστές επιτραπέζιων για ενήλικες, μέχρι δεκάδες διάσημα brands παραγωγής ή διανομής ταινιών, όπως το PornHub και το Brazzers.
Στην expo περίπτερα των διάσημων brands παραγωγής ή διανομής ταινιών, όπως το PornHub και το Brazzers.